V zadnjem času se je zaradi napadov na ladje v Rdečem morju, ki jih izvajajo Huti, zmanjšala dostopnost pomorskega prometa med Azijo in Evropo. To je povzročilo preusmeritev ladij, ki so se prej vozile po Sueškem prekopu, na druge poti. Kljub temu, da se je cena prevoza zvišala, je pomorski promet še vedno najcenejši način prevoza blaga med Azijo in Evropo, sledita mu železniški in letalski prevoz.
Predstavljamo vam različne možnosti za prevoz blaga med Azijo in Evropo, ki so na voljo v času krize v Rdečem morju. Med njimi so prevoz po železnici, prevoz po zraku in prevoz po morju preko drugih poti. Čeprav so cene prevoza višje kot prej, so te možnosti še vedno dostopne za prevoz blaga med Azijo in Evropo.
Trenutno stanje
Večina velikih ladijskih linij se trenutno izogiba Rdečemu morju zaradi nevarnosti, ki jo predstavljajo Hutski uporniki v Jemnu. Kljub udeležbi nekaterih zahodnih držav v iniciativi Operacija Prosperity Guardian, namenjeni zaščiti kontejnerskega prevoza v Rdečem morju, se večina pomorskih linij odloča za izogibanje temu območju.
Pred dogodki v Rdečem morju so napovedovalci pričakovali, da bo leto 2024 zaznamovano z nizkimi tarifami prevoza blaga, predvsem zaradi presežka zmogljivosti. Kljub temu, da je agencija Drewry v svojem zadnjem posodobitvenem poročilu ocenila, da je zadostna zmogljivost za obvladovanje posledičnih zastojev, pomanjkanja opreme in vrzeli v voznem redu, pa Group Managing Director Philip Damas dodaja, da je trenutno zelo omejena kapaciteta na voljo iz Azije v Evropo in še manj kapacitet na voljo v Rdečem morju iz Azije, Evrope ali ZDA. Damas opozarja na nekakšno paniko v kitajskem prostoru v zvezi s kapacitetami ter opozarja, da daljši časi plovbe ustvarjajo težave v dobavni verigi za izvoznike in uvoznike iz Sredozemlja ter še daljše zamude za prevoznike, ki na primer premikajo tovor iz Sredozemlja v Rdeče morje.
Možnosti za prevoz blaga
1. Pomorski prevoz okoli Rta dobrega upanja
Blago iz Azije se lahko pelje dlje ob obali Rta dobrega upanja, kar bi prineslo zamudo od 10 do 12 dni v primerjavi s tradicionalno potjo skozi Sueški prekop. To pomeni tudi višje stroške zavarovanja in večje nevarnosti, kot so divje morje Indijskega oceana in grožnja piratov.
o Stroški prevoza po tej poti so že narasli, na primer, podjetje MSC je povečalo cene za prevoz blaga iz Azije v zahodni Sredozemlju.
2. Pomorski prevoz preko Rdečega morja in Sueškega kanala
Kljub nevarnostim in izogibanju večine ladijskih linij nekateri še vedno uporabljajo to pot, vendar so povezani z visokimi stroški zavarovanja in tveganjem.
o Zaradi pomanjkanja velikih ladij, ki gredo skozi Rdeče morje, in težav z zavarovanjem, se zmanjšuje kapaciteta, kar povzroča zamude in otežuje logistično upravljanje.
3. Železniški prevoz - Severni in Zahodni koridorji
Zaradi zamud v pomorskem prevozu postaja privlačna možnost železniški prevoz. Trenutno se beleži povečanje povpraševanja po železniških poteh med Kitajsko in Evropo.
o Čeprav je železniški prevoz hitrejši od pomorskega, pa ima tudi svoje izzive, kot so višji stroški in omejena zmogljivost.
4. Intermodalni prevoz - Srednji koridor
Za tiste, ki se želijo izogniti Rusiji zaradi konflikta v Ukrajini, se je Srednji koridor pojavil kot boljša možnost.
o Vendar ima ta pot svoje izzive, vključno z operativnimi težavami, visokimi stroški in dolgimi tranzitnimi časi.
5. Zračni prevoz
Zračni prevoz je hitra možnost, vendar so stroški znatno višji v primerjavi s pomorskim in železniškim prevozom.
o Kljub povečanju povpraševanja za zračnim prevozom, se stroški še vedno ohranjajo visoki.
6. Kombinacija zračnega in pomorskega prevoza:
Kombinacija obeh načinov prevoza lahko zmanjša stroške in čas prevoza, še posebej, ker omogoča izogibanje težavam v Rdečem morju.
Kljub krizi v Rdečem morju se prevoz blaga še vedno odvija, vendar so se pojavile nove ovire in alternativne poti. Izbira med različnimi načini prevoza temelji na izzivih, tveganjih ter hitrosti in stroških prevoza. Globalne verige preskrbe se prilagajajo novim razmeram, vendar ostaja pomembno vprašanje, kako dolgo bo trajalo trenutno stanje in kako se bo vpliv odrazil na globalno gospodarstvo in logistične tokove.
Na Svetovnem gospodarskem forumu, ki je potekal pred dnevi V Davosu, je nemški gospodarski minister Habeck za nemško tiskovno agencijo DPA dejal, da zaradi napetosti v Rdečem morju ne pričakuje večjih težav v dobavnih verigah za gospodarstvo.
V dobavnih verigah je v preteklosti že prihajalo do zamud in v Evropi smo se bili kos prilagoditi spremembam. Glede na to, da ladje potujejo daleč naokoli, se transportna pot podaljša v povprečju za dva tedna.
V kolikor se znajdete pred logističnim izzivom, potrebujete pomoč ali svetovanje, so vam vedno na voljo naši strokovnjaki, ki vam bodo z veseljem priskočili na pomoč in vam pomagali.
Kontaktiraje nas na [email protected].
Raztovor na drugih lokacijah
Operativno delo v Luki Koper za zdaj poteka nemoteno, zagotavljajo in poudarjajo, da so v stalnem stiku z ladjarji ter budno spremljajo dogajanje na terenu.